Faedah Kesihatan Berpeluh - Apabila dapat berpeluh Menjadi Terlalu Banyak?

Faedah Kesihatan Berpeluh - Apabila dapat berpeluh Menjadi Terlalu Banyak?

Walaupun berpeluh dilihat sebagai bermasalah kebanyakan masa apabila anda tidak mahu berpeluh, ada manfaat kesihatan yang ketara berpeluh. Tetapi kenapa ada orang yang mahu berpeluh dan berbau busuk?

Berpeluh adalah satu proses semula jadi badan untuk menyejuk badan. Ia hanya seperti meletakkan air pada kulit anda dan membiarkan tamparan udara di seluruh ia yang merupakan sensasi penyejukan. Tanpa keupayaan untuk berpeluh ia akan menjadi amat sukar untuk sejuk.

Tetapi apa faedah lain yang ada untuk berpeluh selain penyejukan ke bawah?

Ia membantu badan melepaskannya daripada sel-sel lama.

Ia membantu membersihkan bakteria daripada kulit membersihkannya dengan membuka liang.

Berpeluh memperbaiki peredaran saluran darah.

Ia memberi manfaat kepada sistem imun.

Ia adalah satu sistem di tempat untuk membantu melepaskan toksin dari badan dan juga garam yang berlebihan.

Sesetengah orang sebenarnya berpeluh dengan sengaja di luar kerja biasa atau senaman. Mereka pergi ke sauna berpeluh dan mendapatkan manfaat ini secara tetap dan bersumpah dengan manfaat kesihatan. Proses sengaja menaikkan suhu badan dikatakan sama dengan yang mempunyai demam dalam badan seterusnya melawan virus dan penyakit di dalam badan. Jika seseorang itu tidak dapat berpeluh, sesuatu seperti sauna boleh membantu.

Kadang-kadang berpeluh boleh menjadi terlalu banyak masalah. Sesetengah orang terlalu berpeluh dan tidak boleh seolah-olah berbuat apa-apa yang menjadi satu masalah yang semakin memalukan. Berpeluh terlalu banyak untuk mereka mungkin ada kaitan dengan masalah kesihatan yang lebih serius atau mungkin hiperhidrosis yang berpeluh berlebihan muka, tangan, kaki, dan ketiak. Ini adalah masalah sosial yang rumit kerana seseorang perlu sentiasa menukar pakaian, lap ketiak, membawa antiperspirants, menukar sarung kaki, dan berharap tidak ada apa-apa rasa basah atau bau apabila sekitar orang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar