Pemulihan Semulajadi Untuk Sembelit Dengan Rawatan berkesan Home

Pemulihan Semulajadi Untuk Sembelit Dengan Rawatan berkesan Home

Sembelit adalah penyakit umum hari ini. Ia adalah penyakit yang berlaku disebabkan oleh sistem penghadaman yang lemah badan. Melanjutkan diet yang tidak sihat dan pengambilan makanan ringan, alkohol, minuman yang memabukkan dan bersama-sama dengan kafein minuman kaya bertanggungjawab punca sembelit. Orang yang mengalami sembelit sebenarnya memahami kesakitan dan ketidakselesaan yang disebabkan olehnya. Secara umumnya orang yang menjadi mangsa penyakit itu tidak mahu untuk membincangkan mengenainya. Tetapi sebenarnya, terdapat ubat semula jadi tertentu untuk sembelit yang berguna dalam menyembuhkan penyakit dari akarnya. Bahagian yang terbaik adalah bahawa ubat semula jadi untuk sembelit adalah bebas daripada kesan sampingan yang berbahaya dan boleh digunakan di rumah sendiri.

Yang dikenali sebagai penyakit sembelit boleh diubati dengan mengikuti rawatan rumah tertentu yang tidak lain adalah ubat semula jadi untuk sembelit. Seperti ubat semula jadi untuk sembelit adalah seperti berikut:

1. Minum susu suam dicampur dengan satu sudu teh menjelaskan mentega / desi minyak sapi semasa tidur dengan kerap untuk seminggu atau lebih. Ia agak berkesan dalam menyembuhkan sembelit.

2. Anda juga boleh mengambil satu sudu teh gulkand biasanya dikenali sebagai gula meningkat jelly dalam air suam. Ia merupakan ubat semulajadi untuk sembelit.

3. Ambil satu sudu teh minyak jarak dalam segelas susu panas sebelum tidur pada waktu malam. Ini sekali lagi ubat rumah diuji untuk mengubati sembelit.

4. Ubat semula jadi yang lain untuk sembelit termasuk serbuk myrobalan chebulic atau Harad dalam kuantiti 3-4 gram dicampur dalam air suam. Menghabiskannya sebelum anda tidur pada waktu malam.

5. Anda juga boleh menggunakan serbuk kunyit dan garam hitam dalam kuantiti yang sama dalam segelas air suam. Ambil selepas makan. Ini juga membantu.

6. Selain itu, menekan keinginan semula jadi najis melepaskan harus dielakkan jika anda benar-benar mahu untuk menghilangkan sembelit.

7. Semua makanan serat kaya seperti paha, lobak merah, kacang kering bersama-sama dengan buah-buahan sitrus dan sayur-sayuran berdaun hijau harus disepadukan dalam diet harian.

8. Elakkan alkohol berudara minuman, makanan pedas dan minuman yang mengandungi kafein kerana mereka memusnahkan sistem penghadaman badan.

9. Anda boleh membuat capati nipis dengan mencampurkan dua bahagian gandum dan satu bahagian panggang serbuk gram hitam. Termasuk sekam dalam serbuk.

10. Masalah penghadaman adalah punca asas masalah sembelit dan masalah-masalah lain yang berkaitan dengan sistem penghadaman badan. Minum lapan hingga sepuluh gelas air setiap hari. Jangan makan cepat. Mengunyah makanan perlahan-lahan.

11. minimum 30 min berjalan kaki diperlukan dua kali sehari.

12. Ia adalah disyorkan untuk tidak menonton televisyen atau membaca manakala yang mempunyai makanan. Aktiviti-aktiviti tersebut boleh menghalang proses penghadaman.

13. Yoga juga membantu dalam menyembuhkan sembelit. Cuba untuk duduk di vajrasana. Pada mulanya ia bermula dengan duduk di menyembuhkan anda dalam tempoh yang singkat. Sebaik sahaja anda selesa dalam postur, anda boleh melanjutkan tempoh.

Oleh itu dengan mengikuti remedi di atas asli untuk sembelit, anda boleh menghilangkan rasa tidak selesa, sakit dan juga rasa malu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar